معرفی دانشگاه دولتی آنکارا

معرفی دانشگاه دولتی آنکارا

دانشگاه آنکارا ترکیه در سال ۱۹۴۶ تاسیس شده است.این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی بعد از جمهوری مدرن ترکیه به شمار می آید.

دانشگاه آنکارا یک دانشگاه دولتی است  ، که بیش از ۶۰ هزار دانشجو از ملیت های گوناگون  در این دانشگاه تحصیل می کنند.

دانشگاه آنکارا رشته های مختلفی  در زمینه های علمی و هنری  به دانشجویان خود ارائه می دهد.

مقاطع تحصیلی در این دانشگاه : کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

دانشگاه آنکارا دارای ۱۴ دانشکده و ۸ مدرسه عالی و چندین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی  است.

نکته جالب در مورد دانشگاه آنکارا این است  که امکان تحصیل از راه دور را برای کسانی که به هر دلیلی نمی توانند در کلاس ها حضوریداشته باشند ، فراهم کرده است.

دانشگاه آنکارا از لحاظ کیفیت آموزشی رتبه خیلی بالایی دارد و طبق رتبه بندی  دانشگاه های جهان طبق QS در سال ۲۰۱۹، این دانشگاه رتبه زیر ۱۰۰۰ داشته است و در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و همچنین دانشگاه آنکارا در بین دانشگاه های ترکیه ، هفتمین دانشگاه برتر محسوب می شود.

دانشکده های دانشگاه آنکارا

این دانشگاه دارای ۱۸دانشکده مختلف است.

در دانشگاه آنکارا تنوع در رشته ها و شاخه های تحصیلی بسیار بالاست و در هر مقطعی دانشجوها می توانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

دانشکده پزشکی 

دانشکده دندان پزشکی 

دانشکده داروسازی 

دانشکده آموزش بهداشت

دانشکده دامپزشکی 

دانشکده علوم سیاسی 

دانشکده حقوق 

دانشکده علوم 

دانشکده مهندسی 

دانشکده ارتباطات 

دانشکده علوم تربیتی 

دانشکده تاریخ ،زبان و جغرافیا

دانشکده الهیات

دانشکده کشاورزی 

دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی 

دانشکده علوم کاربردی 

دانشکده هنرهای زیبا 

رشته هایی که در این دانشکده های دانشگاه آنکارا ارائه می شود،عبارت اند از: 

رشته ریاضیات 

رشته شیمی 

رشته زیست شناسی 

رشته مهندسی کامپیوتر 

رشته مهندسی پزشکی 

رشته مهندسی برق و الکترونیک 

رشته مهندسی انرژی و مواد 

رشته دامپزشکی 

رشته پزشکی 

رشته دندان پزشکی 

رشته داروسازی 

رشته تربیت بدنی 

رشته شیمی تحلیلی 

رشته شیمی دارویی

رشته زبان و ادبیات ( انگلیسی ،ترکی ، فرانسوی، آلمانی،روسی،ژاپنی و..)

رشته علوم بهداشتی و ورزشی 

امکانات دانشگاه آنکارا ترکیه

۱ کتابخانه دانشگاه:

دانشگاه آنکارا دارای کتابخانه ای بزرگ و مجهز است که در بین معتبر ترین دانشگاه های جهان می باشد و دانشجوها با ثبت نام در این کتابخانه خیلی راحت می توانند به کتابها و منابع آنجا دسترسی پیدا کنند.

این کتابخانه بزرگ دارای بیش از ۹۰۰ هزار جلد کتاب و ۱۵ هزار اثر خطی می باشد. کتابخانه این دانشگاه در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده است و در میان دانشگاه های کشور ترکیه مرکز تحقیقاتی این دانشگاه بسیار پر آوازه بوده و امکانات بسیار زیاد و مفیدی در اختیار دانشجویان و اساتید خود قرار می دهد.

کتابخانه محیطی آرام و مناسب در اختیار دانشجوهای خودش قرار می دهد تا مشغول کارهای درسی و تحصیلی خود شوند. همچنین دارای تعداد زیادی سیستم های کامپیوتر برای استفاده دانشجوها جهت تبادل اطلاعات و انجام تحقیقات دانشجویی می باشد.

۲خوابگاه :

این دانشگاه خوابگاه های متعددی در اختیار دانشجوهای خودش با هزینه های بسیار مقرون به صرفه ای قرار می دهد .

دانشکده های دانشگاه آنکارا دارای سلف های غذا خوری هستند که با قیمت مناسی به دانشجویان ارائه می شوند و آنجا کافه های متعددی وجود دارد که نوشیدنی های سرد و گرم هم می توانند تهیه کنند.

۳مراکز درمانی :

مرکز بهداشت این دانشگاه به دانشجویان این امکان را می دهد که با مراجعه به این مراکز ، خدمات بهداشتی و پزشکی را دریافت کنند و بجز این مراکز در هر مجتمع ‌دانشگاهی یک دکتر متخصص هم وجود دارد.

همنچنین دانشجوها می توانند از خدمات مشاوره ای که دانشگاه برایشان فراهم کرده چه در رابطه با تحصیلی و چه فردی استفاده کنند.

۴ خدمات ورزشی :

لازم به ذکر است که دانشگاه آنکارا دارای چندین مرکز تفریحی و ورزشی است . این مراکز شامل زمین بسکتبال،سال های ورزشی ، میدان فوتبال،والیبال و تنیس هستند.

دانشگاه آنکارا تیم ورزشی فعالی دارد و دانشجوها می توانند استعداد های خود را با شرکت در این تیم های ورزشی پرورش بدهند.

همچنین فعالیت های ورزشی دیگری همچون کوه نوردی ،طبیعت گردی و … در این دانشگاه برگزار می شود.

شرایط تحصیل در دانشگاه آنکارا

دانشجویان بین المللی که علاقه به ادامه تحصیل در دانشگاه دولتی آنکارا دارند باید در آزمون ورودی این دانشگاه یعنی آزمون یوس شرکت کنند و رتبه قبولی را کسب کنند تا بتوانند وارد این دانشگاه بشوند.

همچنین راه های دیگری که دانشجوها میتوانند از این دانشگاه پذیرش بگیرند شرکت کردن در آزمون SAT و یا TRYÖS   می باشد، که فقط برخی دانشگاه ها نمره این آزمون ها را قبول دارند و دانشگاه آنکارا یکی از آن دانشگاه هایی است  که  با این آزمون ها دانشجو پذیرش می کند.

در آزمون SAT شما باید حداقل نمره ۱۱۰۰ را در کل آزمون و نمره ۶۵۰ را در بخش ریاضی این آزمون بدست بیاوید تا دانشگاه آنکارا شمارا پذیرش کند.

همچنین برای آزمون یوس هم باید حداقل نمره ۵۰ را کسب کنید تا بتوانید در این دانشگاه انتخاب رشته کنید.

 بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های مالی توسط دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا ۲۰ سال است  که عضو برنامه اراسموس ERASMUS  می باشد وتبادل دانشجوهای زیادی را با کشورهای اروپایی  انجام داده است.

برنامه اراسموس چیست؟ اراسموس یک برنامه تبادل دانشجو بین ترکیه و کشورهای اروپایی است ،  که دانشجویانی که واجد شرایط باشند بعد از گذراندن دوترم در دانشگاه خود  می توانند به مدت یک سال با هزینه های اتحادیه اروپا در یکی از دانشگاه های اروپایی تحصیل کنند .

همچنین دانشگاه آنکارا کمک هزینه های زیادی در اختیار دانشجوهای خودش قرار می دهد به عنوان مثال به دانشجوهای ممتاز در هر سال بعضی از دانشکده ها با موافقت کمسیون دانشگاه، کمک هزینه ها و پاداش هایی تعلق میگیرد و یا بطور مثال دانشکده های پزشکی و دندان پزشکی و حقوق به دانشجویان واجد شرایط کمک هزینه های تحصیلی ارائه می دهند .

در‌کل دانشگاه آنکارا به ۵۰۰ نفر از دانشجوهایی که توانسته اند به این دانشگاه وارد شوند کمک هزینه های اعطا می کند.

برنامه های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا ۱۲۰ برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ،۱۱۰ برنامه تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد و حدود ۴۰ برنامه تحصیل فنی و حرفه ای را ارائه می دهد.

دانشجوهای بین المللی زیادی علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه هستند به دلیل سطح بالا و کیفیت بالای آموزشی این دانشگاه و همچنین بیش از ۴۰۰۰ دانشجوی بین المللی دارد.

شهر آنکارا و کیفیت زندگی در این شهر

شهر آنکارا بعد از شهر استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است و همینطور آنکارا پایتخت این کشور است.

پردیس اصلی دانشگاه آنکارا تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته است.

آنکارا یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهر های کشور ترکیه به حساب میاد و سالانه تعداد زیادی گردشگر و توریست خارجی برای دیدن آثار تاریخی از این شهربه ترکیه سفر می کنند.

آنکارا دارای سیستم حمل نقل قوی و مدرنی است که با این کار ، زندگی  را برای دانشجویان ساکن آنکارا آسان خواهد کرده اند و همچنین شهر سر زنده ای است و زندگی شبانه هم در این شهر جریان دارد بعضی از مراکز خرید و تفریحی تا دیر وقت و بعضی جا ها بصورت ۲۴ ساعته فعالیت می کنند.

مزایای تحصیل در شهر آنکارا

آنکارا با اینکه دومین شهر بزرگ کشور ترکیه بعد از استانبول محسوب می شود اما هزینه های زندگی به نسبت استانبول به شدت پایین تره و این موضوع برای دانشجوها می تواند حائز اهمیت باشد .

همچنین به جز هزینه های زندگی ، هزینه های دانشگاه ها هم در آنکارا نسبت به استانبول پایین تراست  و شهریه های کمتری دریافت می کنند.

شهر آنکار ،شهری تجاری و اداری محسوب می شود به همین دلیل دانشجوها می‌توانند در کنار دانشگاه شان به صورت پاره وقت مشغول به کار بشوند و کمی از مخارج زندگی را برطرف کنند.

دانشگاه دولتی آنکارا الان در تمام جهات بعنوان مثال پرسنل آموزشی،تعداد دانشجویان،سطح علمی و آموزشی از دانشکده های پیشرو در کشور ترکیه است.

دانشگاه آنکارا عضو سازمان های IUA,EUA,UNICA است و علاوه بر اینها از سال ۲۰۰۴ عضو برنامه ERASMUS اراسموس است،  که به وسیله آن امکانات خیلی خوبی به صورت رایگان در اختیار دانشجوهای خودش قرار می دهد.

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه آنکارا

فرم درخواست ثبت نام آزمون

کپی معتبر از مدرک دیپلم و ترجمه مدرک دیپلم به زبان ترکی

ریز نمرات دبیرستان

کسب نمره قبولی در آزمون ورودی

کپی پاسپورت

کپی از کارت بلو آی دی ( در صورت داشتن این کارت)

همچنین برای ثبت نام در آزمون یوس این دانشگاه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

001 002 Telegram

شهریه های دانشگاه دولتی آنکارا برای سال ۲۰۲۲_۲۰۲۳

هزینه و شهریه های دانشگاه های دولتی کشور ترکیه بسیار مناسب و معقول است.همچنین بر اساس رشته و دانشگاه شهریه می تواند متفاوت باشد و شهریه در مقاطع مختلف نیز یکسان نیست.

شهریه برخی از رشته های دانشگاه آنکارا :

رشته حقوق:

رسته پزشکی :

رشته دندان پزشکی :

رشته داروسازی:

رشته روانشناسی:

رشته پرستاری:

رشته فیزیو تراپی:

رشته مهندسی کامپیوتر:

سخن آخر:

اگر قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را دارید دانشگاه دولتی آنکارا و خود شهر آنکارا می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد به دلیل مزایا و امکاناتی که هم دانشگاه و هم شهر آنکارا وجود  دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *